Coolhead3

COOLHEAD 3 studie: Gekoelde lucht intra-nasaal om detoxificatie van triptanen te vergemakkelijken.

Bij een deel van de patiënten met migraine wordt hoofdpijn in stand gehouden door veelvuldig gebruik van triptanen. De gebruikte aanvalsmedicijnen hebben dan een averechts effect, dit wordt ook wel medicatie-afhankelijke hoofdpijn genoemd. Hiervan spreekt men als iemand op 10 of meer dagen per maand een triptan neemt. Voorbeelden van triptanen zijn: sumatriptan (Imigran®), eletriptan (Relpax®), rizatriptan (Maxalt®), almotriptan  (Almogran®), zolmitriptan (Zomig®), frovatriptan (Fromirex®), naratriptan (Naramig®).

De behandeling van deze medicatie-afhankelijke hoofdpijn bestaat uit het staken (afkicken) van alle pijnstillers en triptanen. Dit is niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk en helaas ook de enige manier om van medicatie-afhankelijke hoofdpijn af te komen. Meestal ontstaan ontwenningsverschijnselen en toename van hoofdpijn na het staken van de medicatie, waardoor het staken dan ook niet lukt.  Wanneer het afkicken in de thuis situatie niet lukt, kunnen patiënten in het ziekenhuis worden opgenomen. Er is tot op heden geen behandeling beschikbaar om deze periode van ontwenningsverschijnselen te verlichten. Momenteel wordt er een medischwetenschappelijk onderzoek gedaan naar een mogelijke behandeling om het afkicken te vergemakkelijken: de COOLHEAD3 studie.

Resultaten van recent Engels onderzoek maken het aannemelijk dat migraine aanvallen effectief behandeld kunnen worden met het toedienen van gekoelde lucht via de neus. Tevens is bekend dat bij andere soorten hoofdpijn, zoals cluster hoofdpijn het toedienen van zuurstof door de neus hoofdpijn aanvallen kan stoppen.

De COOLHEAD3 studie onderzoekt of het toedienen van gekoelde of ongekoelde lucht via de neus de hoofdpijn en ontwenningsklachten in de eerste week na het staken van de triptanen en pijnstillers kan verminderen. Dit onderzoek zal plaatsvinden in het HagaZiekenhuis in Den Haag, gedurende een opname om af te kicken van triptanen. Tijdens de reguliere opname zal worden onderzocht of het gebruik van gekoelde lucht of lucht van normale temperatuur via een slangetje in de neus helpt tegen hoofdpijn tijdens de fase van afkicken. Welke behandeling een deelnemer krijgt wordt bepaald door middel van loting.

Patiënten komen in aanmerking voor deelname aan het onderzoek indien zij voldoen aan onderstaande vier criteria:

-  Migraine
- Overmatig gebruik van triptanen (sumatriptan, eletriptan, rizatriptan, almotriptan, zolmitriptan, frovatriptan, naratriptan) wat neer komt op tenminste 10 of meer dagen per maand  (gedurende > 3 maanden)
- Eerdere poging om pijnmedicatie en triptanen te staken via huisarts of neuroloog is niet gelukt en een opname zou de volgende behandelstap zijn.
- Leeftijd: 18-70 jaar

Het onderzoek wordt uitgevoerd en gecoördineerd door de afdeling neurologie van het HagaZiekenhuis te Den Haag (Hoofdonderzoeker: H. Koppen, neuroloog. Onderzoekscoördinator: L. de Ceuster, neuroloog in opleiding).

Wilt u deelnemen aan het onderzoek of wilt u meer informatie, bespreek dit dan met uw huisarts of neuroloog.

U kunt deze informatie ook vinden om uit te printen achter deze link.

Aanvullende uitgebreide patiënt informatie vindt u via deze link naar patient-informatie brief Coolhead3

Een voorbeeld Coolhead3 hoofdpijndagboek vindt u hier

Als u vragen heeft bent u welkom om te mailen met de onderzoekscoördinator via: hoofdpijncentrum@hagaziekenhuis.nl.